راهنمای دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی )مرحله به مرحله(
راهنمای دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی )مرحله به مرحله(

راهنمای دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی(مرحله به مرحله)

یکی از دغدغه های افرادی که علاقه زیادی به راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی دارند این است که چگونه می توانند مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی را دریافت کنند. به طور معمول برای راه اندازی هر کسب و کاری در کشور افراد نیازمند دریافت مجوز راه اندازی مربوط به آن کسب و کار هستند و راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما هم علاقه مند به آشنایی بیشتر با این مبحث هستید و دوست دارید در یک مقاله راهنمای مرحله به مرحله دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی را مطالعه کنید در ادامه این مقاله از فروشگاه فورتی تو با ما همراه باشید.

راهنمای مرحله به مرحله دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی

با توجه به نوع آرایشگاه یا سالن زیبایی که قصد دارید راه اندازی کنید ممکن است مراحل دریافت مجوز کمی متفاوت باشد. در کشور ما راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی مردانه و زنانه کمی با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی مراحل دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی می‌ پردازیم. در هر مرحله توضیحات دقیق‌ تری از مدارک و شرایط لازم ذکر شده است. همچنین مشخص کرده ایم که برای راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی زنانه یا مردانه در هر مرحله چه کارهایی را باید انجام دهید.

مرحله اول: ارائه درخواست

در مرحله اول باید به مراجع قانونی درخواست تاسیس آرایشگاه یا سالن زیبایی را ارائه کنید. این درخواست برای دریافت مجوز های لازم برای راه ‌اندازی و اداره آرایشگاه یا سالن زیبایی شما ضروری است. برای انجام این کار، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

ادامه مطلب
مزایا و معایب لیزر موهای زائد

حضور در اتحادیه مربوطه

اکثر کسب و کار های ثبت شده در کشور دارای یک اتحادیه هستند. برای راه اندازی سالن زیبایی یا آرایشگاه نیز اتحادیه مرتبط با آن وجود دارد. برای ثبت رسمی درخواست ابتدا باید اتحادیه مد نظر خود را پیدا کرده و فرم مخصوص ثبت رسمی درخواست را از آن جا دریافت کنید.

ثبت رسمی درخواست

فرم های مشخصی برای ثبت درخواست راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی وجود دارد که باید آن را به طور دقیق و کامل پر کرده و در اختیار اتحادیه قرار دهید. در این فرم ها به طور معمول اطلاعات مربوط به شخصی که قصد دریافت مجوز را دارد و همچنین اطلاعات مربوط به آرایشگاه یا سالن زیبایی از شما پرسیده می شود که باید به طور دقیق آن ها را تکمیل کنید.

پرداخت هزینه ها

بر اساس نوع مجوزی که قصد دریافت آن را از اتحادیه دارید موظف به پرداخت هزینه مربوطه هستید. بنابراین در این مرحله باید هزینه های مربوط به دریافت مجوز را پرداخت کرده و رسید آن را هم نزد خود نگاه داشته و هم در اختیار اتحادیه قرار دهید. بدیهی است درخواست هایی که هزینه های مربوط به ثبت و پیگیری آن پرداخت نشده باشند مورد بررسی قرار نمی گیرند. بنابراین با دقت نظر بالا تمامی هزینه ها را بررسی و پرداخت کنید.

ارائه مدارک اولیه

اگر چه در زمان ثبت درخواست مدارک چندانی از شما دریافت نمی شود ولی باید توجه داشته باشید که برخی از مدارک اولیه مانند مدارک شناسایی و یا مدارک مرتبط به آرایشگاه یا سالن زیبایی ممکن است از شما خواسته شود. بنابراین می توانید قبل از حضور در اتحادیه به بررسی دقیق مدارک بپردازید تا در روز حضور در اتحادیه برای ثبت درخواست دچار مشکل نشوید.

ادامه مطلب
شستن موهای بلند | چگونه موهای بلند را بشوییم؟

مرحله دوم: ارائه مدارک

بسته به شرایط ممکن است در همان روز نخست و یا پس از بررسی اولیه درخواست شما، اتحادیه درخواست مدارک از شما داشته باشد. بنابراین باید مدارک خود را به صورت کامل آماده کنید تا در صورت نیاز به اتحادیه ارائه دهید. در ادامه ما به بررسی برخی از مدارک می پردازیم. این مدارک، مدارک استانداردی است که براساس مستندات مراجع قانونی جمع آوری و خدمت شما ارائه می شود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مدارک دیگری توسط اتحادیه از شما درخواست شود که ممکن است جز لیست زیر نباشند. در مورد مدارک توجه داشته باشید که حتما کپی برابر اصل مدارک باید ارائه شود.

مدارک شناسایی

مدارک شناسایی شامل اصل و کپی تمامی صفحات شناسامه، و اصل و کپی کارت ملی است. در زمان حضور در اتحادیه یا پس از بررسی اولیه مدارک نیاز است مدارک شناسایی خود را با توجه به موارد بیان شده تکمیل و به اتحادیه ارائه دهید.

مدارک تحصیلی

مدارک تحصیلی شامل اصل و کپی تمامی مقاطع تحصیلی خواهد بود. در بسیاری از موارد اتحادیه ها فقط اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی را از شما درخواست می کنند. حداقل مدرک تحصیلی برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است و با توجه به بازه زمانی که شما قصد دریافت مجوز دارید می تواند متفاوت باشد. بنابراین بهتر است در تماسی که با اتحادیه برقرار می کنید این موضوع را هم پیگیر شوید.

مدارک فنی و حرفه ای

رشته هایی که به صورت عملی کار یا خدمتی را ارائه می دهند نیازمند مدرک فنی و حرفه ای رسمی هستند. در واقع شما برای راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی حتما باید مدرک مرتبط با این رشته را از مراکز فنی و حرفه ای یا وزارت کار دریافت کرده باشید. در غیر این صورت نمی توانید مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی دریافت کنید. البته تبصره ای نیز برای این قانون دیده شده  که شما می توانید از مدرک یکی از کارکنان خود برای دریافت مجوز راه اندازی کسب و کارتان استفاده کنید. برای دریافت توضیحات دقیق تر این قانون و تبصره آن می توانید به سایت اتاق اصناف ایران مراجعه کنید.

ادامه مطلب
سم زدایی پوست با 2 روش و در 10 مرحله ساده!

فیش واریز حق عضویت

هر اتحادیه ای بسته به خدماتی که به اعضا ارائه می دهد و بسته به نوع کسب و کار مبلغی را به عنوان حق عضویت دریافت می کند. حق عضویت ها به طور معمول در اکثر اتحادیه ها به صورت یک ساله دریافت می شود. شما موظف هستید هر سال حق عضویت خود را واریز کنید ولی در ابتدا و در زمان دریافت مجوز نیز لازم است فیش واریز حق عضویت (ماهیانه یا یک ساله بسته به نوع اتحادیه) را ارائه دهید.

مدارک ملکی

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین و در عین حال سنگین ترین هزینه ها برای راه اندازی کسب و کار هزینه ملک باشد. برای دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی شما نیازمند ارائه یک مدرک ملکی به نام خودتان هستید. مدارک ملکی می تواند سند ملک خریداری شده و یا اجاره نامه رسمی (با کد رهگیری) ملک باشد. توجه داشته باشید که در هر دو حالت باید شما به طور رسمی به عنوان مالک یا مستاجر شناخته شده باشید در غیر این صورت نمی توانید مجوز راه اندازی کسب و کار خود را دریافت کنید.

عکس پرسنلی

یکی از روتین ترین مدارک که از دیرباز تا امروز مورد استفاده قرار گرفته عکس پرسنلی است. طبق روال قدیم ۱۲ عدد عکس پرسنلی باید در روز ارائه مدارک به اتحادیه ارائه شود. عکس پرسنلی برای اتحادیه طبق استانداردهای رسمی است. در صورتی که استانداردهای عکس پرسنلی ۳ در ۴ رعایت نشده باشد این مدرک از شما دریافت نخواهد شد. بد نیست قبل از حضور در عکاسی و دریافت عکس، اطلاعات دقیق استاندارد عکس را از اتحادیه پیگیر شوید و سپس اقدام کنید.

ادامه مطلب
تعمیر ماشین اصلاح | چگونه ماشین اصلاح را تعمیرکنیم؟

رضایت محضری (برای بانوان)

در کشور ایران آقایان بدون نیاز به رضایت نامه می توانند درخواست دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی را ارائه کنند. اما در مورد خانم ها رضایت نامه محضری نیاز است. شرایط این رضایت نامه طبق استاندارد دیگر رضایت نامه های کشور است. اگر خانم مجرد باشد باید رضایت نامه پدر، اگر متاهل باشد رضایت نامه همسر، و اگر طلاق گرفته باشد رضایت نامه پدر به همراه طلاق نامه را ارائه دهد.

مرحله سوم: استعلام مدارک

پس از ارائه مدارک فرد متقاضی باید استعلام برخی مدارک را نیز دریافت کرده و به اتحادیه ارائه دهد. استعلامات مربوط به مدارک ممکن است مرتبط با مراکز دیگری باشد که هر کدام روند و اصول خود را دارند. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین استعلامات مربوط به دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی می پردازیم.

گواهی عدم سوء پیشینه

اگر فردی که درخواست مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی را داده است دارای سوء پیشینه کیفری باشد امکان دریافت مجوز را نخواهد داشت. بنابراین نیاز است فرد متقاضی گواهی عدم سوء پیشینه کیفری خود را از مراجع قانونی دریافت کند. در گذشته دریافت گواهی عدم سوء پیشینه بنا به درخواست سازمان‌ ها، موسسات و شرکت ها صادر می شد و گواهی به صورت سر بسته به مرکز درخواست دهنده ارسال می شد. اما در حال حاضر امکان دریافت گواهی سوء پیشینه کیفری به صورت آنلاین فراهم شده است. البته با توجه به اینکه برخی از اتحادیه ها همچنان از روش سنتی استفاده می کنند باید قبل از دریافت آنلاین یا‌ فیزیکی این مورد را از اتحادیه جویا شوید.

ادامه مطلب
اصطلاحات آرایشگری (همه اصطلاحاتی که باید بلد باشید)

گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

در صورتی که متقاضی دریافت مجوز به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد نمی تواند مجوز مد نظر را دریافت کنند. بنا بر این فرد درخواست دهنده موظف است گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر را نیز دریافت کرده و به اتحادیه ارائه دهد.

گواهی مرکز بهداشت

از لحاظ بهداشتی دو استعلام مورد نیاز است. ابتدا فرد متقاضی باید کارت گواهی وزارت بهداشت را برای مکان خود دریافت کند. همچنین فرد درخواست کننده باید کارت معاینه پزشکی خود را نیز از یک پزشک معتبر دریافت کند. این کارت پس از بررسی بالینی و برخی آزمایشات مشخص روی فرد درخواست دهنده توسط پزشک صادر می شود.

گواهی دوره فنی و حرفه ای

اگر چه مدرک مربوط به دوره فنی و حرفه ای توسط درخواست دهنده ارائه شده است اما برای تایید این مدرک شما باید گواهی تایید مدرک را نیز از مراکز آموزشی دریافت کنید. این گواهی تایید می کند که شما مدت زمان مشخصی را برای گذراندن دوره صرف کرده اید. این گواهی نیز در کنار سایر استعلامات باید به اتحادیه ارائه شود.

گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن

نیروی انتظامی دارای اداره نظارت بر اماکن است که وظیفه آن بررسی و تایید اماکن مختلف برای کارکردهای متنوع خواهد بود. درخواست دهنده در یافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی باید گواهی موافقت از اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی را دریافت کرده و به اتحادیه ارائه دهد.

گواهی گذراندن دوره ده ساعته

چند سالی است که برای اراتقاء سطح دانش افرادی که قصد دریافت مجوز کسب و کار دارند دوره هایی کوتاه (ده ساعته) برگزار می شود. درخواست کننده دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی باید طبق قوانین این دوره ده ساعته را گذرانده و مدرک مربوط به آن را دریافت کند. سپس واحد آموزشی گواهی مبنی بر حضور در دوره ده ساعته صادر و به درخواست کننده ارائه خواهد داد.

ادامه مطلب
کرم آبرسان چیست؟ چه فوایدی دارد؟

گواهی شناسه ده رقمی

در سال های اخیر برای دریافت مجوزها نیاز است شناسه ده رقمی (ملت کارت) را دریافت کنید. این شناسه ده رقمی در ادامه بسیار کاربردی خواهد بود. بنابراین دریافت آن توسط درخواست کننده مجوز امری ضروری است.

گواهی مالیاتی

هر فرد که قصد دریافت مجوز کسب و کار را دارد باید گواهی مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی یا پرداخت مالیات ارائه دهد. بنابراین برای دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی شما نیازمند تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت گواهی مالیاتی هستید.

گواهی برچسب شناسه صنفی

برای هر کسب و کاری که در صنف خاصی فعالیت دارد برچسب شناسه صنفی اختصاص داده می شود. برای دریافت مجوز کسب و کار ابتدا باید برچسب شناسه صنفی را دریافت کرده و سپس گواهی دریافت این برچسب را به اتحادیه مربوطه ارائه دهید.

مرحله چهارم: بررسی پرونده

پس از طی مراحل بالا، حال کلیه اطلاعات، مدارک و استعلامات در اختیار اتحادیه قرار گرفته است. این اطلاعات براساس نوبت ثبت نامی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت. در این مرحله در صورتی که پرونده شما نواقصی داشته باشد به شما اطلاع داده خواهد شد. با توجه به بالا بودن تعداد درخواست در برخی از کسب و کارها بد نیست درخواست دهنده دریافت مجوز شخصا پیگیر موضوع باشد. در صورتی که تمامی شرایط لازم برای دریافت مجوز را داشته باشید پرونده شما پس از بررسی و ارزیابی تایید نهایی خواهد شد. در این حالت به درخواست دهنده دریافت مجوز راه اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی اطلاع داده خواهد شد که پرونده مورد تایید است و می تواند برای مراحل بعدی آماده باشد.

ادامه مطلب
مراقبت از ریش | چگونه از ریش های خود نگهداری کنیم ؟

مرحله پنجم: صدور جواز کسب

آخرین مرحله، و شاید خوشایند ترین مرحله، صدور جواز کسب است. پس از اینکه پرونده شما در مرحله قبل مورد تایید قرار گرفت، برخی موارد دیگر مورد بررسی قرار می گیرند و سپس در صورتی که مغایرتی در مدارک ارسالی شما با اصل مدارک و گواهینامه ها نباشد جواز کسب شما صادر خواهد شد.

جواز کسب بسته به نوع کسب و کار و شرایط کسب و کارها در کشور، به طور معمول ۵ یا ۱۰ ساله صادر می شوند. کسب و کارهایی که جواز کسب خود را دریافت می کنند می توانند حداقل تا پنج سال بدون دغدغه به فعالیت خود بپردازند.

جمع بندی

با خواندن این مقاله، احتمالا شما با مراحل مهم و ضروری برای دریافت مجوز راه‌ اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی آشنا شده اید. اگر نیاز به مشاوره دقیق ‌تر و راهنمایی حرفه ‌ای تر دارید، می ‌توانید به وب‌سایت فورتی تو مراجعه کرده و از مشاوران ما کمک بگیرید. تیم مشاوران ما با تجربه و دانش کامل در این زمینه آماده ‌اند تا به شما در تمام مراحل اخذ مجوز، کمک کرده و با ارائه مشاوره حرفه ‌ای، توضیحات دقیق و پاسخ به تمام سوالات شما کمک کنند تا بتوانید به راحتی مجوز خود را دریافت کنید. مشاوران ما شما را راهنمایی می ‌کنند تا بتوانید به بهترین شکل مراحل دریافت مجوز راه‌ اندازی آرایشگاه یا سالن زیبایی خود را طی کنید و به راحتی کسب و کار خود را شروع کنید.

منبع

پیشنهاد ویژه برای شما

نظر خود را در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید:

مقالات مرتبط

لطفا صبر کنید